Meteen naar de inhoud

NIEUWS

6.4 Ik is een ander

Aflevering 4 van seizoen 6: Onder de vulkaan, de uitbarsting waarop je zit te wachten

Met De onbedoelden is Cobi van Baars één van de zes kanshebbers voor de Libris Literatuur Prijs die in mei uitgereikt gaat worden. ‘Een indrukwekkend en ontroerend boek,’ schreef de Volkskrant over deze roman over de adoptie van een tweeling in de jaren zestig en de uitwerking daarvan op hun verdere leven. Cobi van Baars is daarnaast ook beeldend kunstenaar en maakt schilderijen met een literaire insteek.

Na de fascinerende biografieën over Clarice Lispector en Susan Sontag schreef Pullitzer Prize-winnaar Benjamin Mosereen boek over Nederlandse schilders: De wereld op zijn kop, ontmoetingen met de Hollandse meesters. Van Rembrandt tot Frans Hals: Moser laat je met een nieuwe blik kijken naar eeuwenoude meesterwerken. ‘He is an exemplary museumgoer, the kind we should all aspire to be…’ schreef de Wall Street Journal.

In de documentaire Alreadymade van kunstenaar en filmmaker Barbara Visser worden originaliteit, auteurschap en identiteit ter discussie gesteld, net als de beroemdste pisbak in de wereld, Fountain, dat een eeuw geleden deed. Maar was Marcel Duchamp nu het genie erachter of toch barones Elsa von Freytag-Loringhoven? De film Alreadymade, zélf in de vorm van een ‘readymade’, vertelt het hele verhaal.

Zondagmiddag 14 april 15.00 uur

Grand Theatre, Grote Markt 35,

9711 LV Groningen

€12,50 (CJP/student €10,00)